Інформування про свою діяльність – запорука відкритості та доступності закладу освіти

sayti.jpg

Передумовою для успішного впровадження освітніх реформ, підвищення якості освітньої діяльності є забезпечення прозорості, інформаційної відкритості щодо діяльності закладів освіти.  Зважаючи на  актуальність  питання, що регламентовано статтею 30 Закону України «Про освіту», Державною службою якості освіти України та її територіальними органами  в квітні  2020 року розпочато вивчення веб-сайтів закладів загальної середньої освіти. Станом на 22 травня 2020 року опрацьовано інформацію із  51,4 % сайтів закладів загальної середньої освіти України, зокрема у Волинській області вивченням охоплено 100 % шкіл.

 

Дослідження проводиться за ключовими критеріями, передбаченими чинним законодавством. Аналіз інтернет - ресурсів закладів виявив чималу кількість проблем,  що потребують невідкладного вирішення.

 

Значна частина шкіл (48,9 %) не оприлюднила інформацію про освітні програми, що ними реалізуються. Показник на Волині становить  56,3%, до того ж деякі заклади оприлюднили лише освітню програму, затверджену ще в 2018 році.

 

Інформація щодо ліцензій на провадження освітньої діяльності  не відображена у 75,9 % закладів освіти області. Загалом по Україні цей показник становить 63,2 %, що може вказувати на неналежне виконання повноважень органами ліцензування у сфері загальної середньої освіти.  Недостатньою  є поінформованість щодо використання закладами освіти публічних коштів, благодійної допомоги, переліку та вартості додаткових освітніх послуг. Це свідчить про те, що  батьки  й громадськість не  мають можливості ознайомитись у вільному доступі  про ефективність їх використання, оскільки кошторис і фінансовий звіт  щодо  публічних коштів не оприлюднюють на своїх сайтах 43% шкіл, в т.ч. 65,5 %  - на Волині.

 

 Із опрацьованих матеріалів встановлено, що 33,5 % шкіл України та відповідно 38,1% закладів Волині не надають  даних про  кадровий склад. Значною мірою ускладнює забезпечення шкіл якісними педагогічними кадрами відсутність інформації про наявність вакантних посад (за даними Державної служби якості освіти України - 59,9 %,  у Волинській області  - 82,7 %).

 

Учні, батьки та громадськість загалом не володіють достатньою інформацією щодо ефективності роботи в школах по протидії булінгу. Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) не оприлюднили 74,8 % закладів загальної середньої освіти, а план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі, – 67,2 %.  Школи Волині залишили це питання практично поза увагою (83,5 % та 84,8 % відповідно).

Аналіз, проведений Державною службою якості освіти  України, показує, що вимоги статті 30 Закону України «Про освіту» закладами загальної середньої освіти значною мірою не виконуються. Однією із нагальних проблем є відсутність власних веб-сайтів у  88 школах  Волинської області.

В той же час, хочемо відмітити й лідерів успішних сайтів, серед яких комунальний заклад «Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 Луцької міської ради», загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Мерва Горохівського району, навчально-виховний комплекс «Маневицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 – гімназія» Маневицького району Волинської області.

 

http://lutsk-school16.volyn.sch.in.ua

http://mervaschool.ucoz.net

http://manevychi-gymnasium.pp.ua

 

Висвітлюючи проблемні питання, маємо на меті зосередити увагу керівників   закладів освіти області та їх засновників на необхідності здійснення освітньої діяльності на засадах прозорості, доступності, відкритості, з дотриманням вимог чинного законодавства.

 

Управління Державної служби якості освіти у Волинській області